Карађорђева 71
е-mail: beoeko@beograd.gov.rs
Ивана Вилотијевић, секретар, 7975-100
др Јасмина Маџгаљ, подсекретар, 7975-100
Пријем странака радним данима од 8.30 до 15.30 часова.
ОРГАНИЗАЦИОНА СТРУКТУРА
СЕКТОР ЗА МОНИТОРИНГ И ЗАШТИТУ ЖИВОТНЕ СРЕДИНЕ обавља студијско-аналитичке, документационе и друге стручне послови који се односе на: праћење квалитета чинилаца животне средине (ваздух, вода, земљиште), утицаја буке и вибрација, јонизујућих и нејонизујућих зрачења, односно загађујућих материја и енергије на животну средину, вођење и ажурирање локалног регистра извора загађивања; извештавање, припрему и објављивање података, извештаја и информација о стању животне средине и спроведеним активностима, образовање у области животне средине, подизање свести о значају заштите животне средине и сарадњу са удружењима, контролу и смањење популације глодара, инсеката и штетних организама на јавним површинама и у стамбеном фонду на територији града; управљање и одржавање информационих система и база података из области заштите животне средине Београда.
1) Одељење за мониторинг животне средине, информисање и сарадњу са удружењима
2) Одељење за превентивну заштиту животне средине, управљање информационим системима и базама података
СЕКТОР ЗА СТРАТЕШКО ПЛАНИРАЊЕ, УПРАВЉАЊЕ ПРОЈЕКТИМА И КЛИМАТСКЕ ПРОМЕНЕ обавља студијско-аналитичке и друге стручне послове који се односе на: израду, реализацију, праћење, промоцију и извештавање о реализацији стратешких планова, програма и пројеката у области заштите животне средине и климатских промена; израду, координацију спровођења, праћење и извештавање о напретку у спровођењу програма заштите животне средине и акционог плана; реализацију акционих и санационих планова и пројеката, пројеката рекултивације и ремедијације, као и различитих студија које доприносе унапређењу стања животне средине; реализацију планова и пројеката из области заштите животне средине из делокруга Сектора, који се донирају/субвенционишу из страних или домаћих фондова; праћење стандарда и реализацију пројеката у функцији развоја и примене нових технологија и увођења чистије производње.
1) Одељење за стратешко планирање, управљање пројектима и климатске промене
СЕКТОР ЗА УПРАВЉАЊЕ ЗАШТИТОМ ЖИВОТНЕ СРЕДИНЕ обавља управне, студијско-аналитичке и друге стручне послове који се односе на: утврђивање услова и мера заштите животне средине у просторним и урбанистичким плановима које доносе град и градске општине и другим актима за уређење простора и изградњу објеката и постројења из надлежности града, у складу са Статутом града; оцену и давање сагласности на стратешку процену утицаја на животну средину планова и програма у области планирања или коришћења земљишта, пољопривреде, шумарства, рибарства, ловства, енергетике, индустрије, саобраћаја, управљања отпадом, управљања водама, телекомуникација, туризма, очувања природних станишта и дивље флоре и фауне; спровођење поступака процене утицаја пројеката на животну средину за пројекте за које грађевинску дозволу за изградњу објеката издају град и градске општине, у складу са Статутом града; издавање дозвола за управљање отпадом за све активности на територији града Београда и за сва постројења за која грађевинску дозволу за изградњу објеката издају Град и Градске општине, у складу са Статутом града, као и издавање потврда о изузимању од обавезе прибављања дозволе за управљање отпадом и мишљења о захтевима за издавање дозволе о којима решава надлежно министарство у складу са законом; вођење регистра издатих дозвола за управљање отпадом, односно регистра издатих потврда о изузимању од обавезе прибављања дозволе за управљање отпадом; вођење евиденције о достављеним подацима о раду мобилног постројења за управљање отпадом на подручју града Београда, као и евиденције о достављеним документима о кретању опасног отпада на подручју града Београда у складу са законом; издавање интегрисаних дозвола за рад нових и усклађивање рада постојећих постројења, као и вођење регистра издатих интегрисаних дозвола и регистра резултата мониторинга који обавља оператер постројења; издавање дозвола за обављање делатности промета и за коришћење нарочито опасних хемикалија; издавање дозвола за рад стационарних извора загађивања ваздуха, као и у другим областима које Република повери граду Београду.
1) Одељење за процену утицаја планова и програма на животну средину,
2) Одељење за процену утицаја пројеката на животну средину,
3) Одељење за издавање дозвола
СЕКТОР ЗА ПРАВНЕ И ЕКОНОМСКЕ ПОСЛОВЕ И ПОСЛОВЕ НАБАВКИ обавља нормативно-правне, управни, студијско-аналитичке, финансијско-рачуноводствене и друге стручне послове који се односе на: праћење и примену закона и других прописа у области заштите природе, природних ресурса и животне средине, управљања отпадом, јавних набавки, буџетског система и финансирања локалне самоуправе, радних односа; израду прописа, управних и других аката; планирање, припрему и спровођење поступака јавних набавки добара, услуга и извођења радова; израду аката у поступцима набавки на које се закон не примењује; израду уговора; израду и извршење буџета града Београда, односно годишњег финансијског плана у оквиру буџетских апропријација и буџетског фонда; планирање, припрему и израду програма коришћења средстава буџетског фонда.
1) Одељење за правне послове;
2) Одељење за послове јавних набавки;
3) Одељење за економске послове.
СЕКТОР ЗА УПРАВЉАЊЕ ОТПАДОМ обавља послове планирања и организовања управљања отпадом који се односе на: израду, измене и спровођење локалног плана управљања отпадом; подстицање, развој, организацију, израду и праћење појединачних програма, планова и пројеката у области управљања отпадом, превенције, поновног искоришћења и рециклаже отпада; уређивање, обезбеђивање, организовање и спровођење управљања комуналним отпадом и обезбеђивање услова за његов развој, као и уређивање поступака наплате услуга у области управљања комуналним, односно инертним и неопасним отпадом; уређење и организовање селекције и одвојеног сакупљања отпада, укључујући и учесталост сакупљања отпада ради рециклаже (папир, метал, пластика и стакло); обезбеђивање одлагање отпада у контејнере, канте или на други начин; предузимање мера којима се обезбеђује висок квалитет рециклаже; предузимање мера којима се обезбеђује и промовише или унапређује поновно искоришћење отпада и обезбеђивање да се отпад не меша са другим врстама отпада или другим материјалима са различитим својствима; учешће у одређивању и припремању локација и изградњу и рад постројења за складиштење, третман, односно поновно искоришћење или одлагање отпада; учешће у одређивању и припремању локација, обезбеђивању, опремању и раду центара за сакупљање отпада из домаћинства који није могуће одложити у контејнере за комунални отпад (кабасти, биоразградиви и други отпад) укључујући опасан отпад из домаћинства, као и трансфер станица; предузимање мера за подстицање поновне употребе и припреме за поновну употребу производа; вођење евиденције дивљих депонија и постојећих несанитарних депонија и обезбеђивање њиховог уклањања, санације и рекултивације уз израду пројеката санације и рекултивације; вођење евиденције о прикупљеном комуналном отпаду; вршење надзора над обављањем комуналне делатности управљања комуналним отпадом; израда извештаја о реализацији локалног плана управљања отпадом; спровођење поступака јавних набавки из своје надлежности; вршење послова на праћењу и реализацији пројекта – уговора о јавно-приватном партнерству између града Београда и приватног партнера у пружању услуге третмана и одлагања комуналног отпада у Винчи, информисање, образовање и развијање јавне свести о управљању отпадом и друге послове у области планирања и организовања управљања отпадом у складу са законом, Статутом града Београда и другим прописима.
1) Одељење за планирање и изградњу система управљања комуналним отпадом,
организацију примарне селекције, сакупљања и рециклаже отпада.
- а) Одсек за праћење пројекта ЈПП Винча
СЕКТОР ЗА ЗАШТИТУ ПРИРОДЕ И УПРАВЉАЊЕ ПРИРОДНИМ РЕСУРСИМА обавља студијско-аналитичке и друге стручне послове који се односе на: израду планова, програма и пројеката у области заштите, очувања и рационалног коришћења природних ресурса и добара, адаптације на климатске промене и заштите животне средине; израду, координацију спровођења, праћење и извештавање о напретку у спровођењу програма заштите животне средине и акционог плана; учешће у изради акционих и санационих планова и пројеката; припрему промоције и презентације планова, програма и пројеката за заштиту природних вредности, јавних и заштићених природних добара; успостављање, одржавање и коришћење података из специфичних база података од интереса за заштиту природе и животне средине; реализацију пројеката и стратегија из области заштите боидиверзитета на територији града; аплицирање, реализацију и спровођење стратегије, планова и пројеката из области заштите животне средине из делокруга Сектора, који се донирају/субвенционишу из Европских фондова или неких других фондова страних или домаћих фондова.
1) Одељење за заштиту природе
2) Одељење за управљање природним ресурсима
ОБАВЕЗА ГОДИШЊЕГ ИЗВЕШТАВАЊА ЗА ЛОКАЛНИ РЕГИСТАР ИЗВОРА ЗАГАЂИВАЊА
Сва привредна друштва, друга правна лица и предузетници, чије активности доводе до загађивања животне средине, у смислу емисија загађујућих материја у ваздух, воде и тло, као и генерисања отпада су, у складу са чл. 75, став 5, Закона о заштити животне средине („Службени гласник РС”, бр. 135/04, 36/09, 36/09- др. Закон, 72/09, 43/11 – одлука УС, 14/16, 76/18 и 95/18-др. Закон), у обавези да податке о загађујућим материјама које се емитују у животну стредину уносе у Локални регистар извора загађивања (ЛРИЗ), на начин и у роковима утврђеним Законом.
Правна лица која испуњавају услове о минималним граничним вредностима капацитета за одређену привредну делатност, како је наведено у Прилогу 1- Листа 2. - Списак делатности и минималне граничне вредности за извештавање за локалне регистре извора загађивања - Правилника о методологији за израду националног и локалног регистра извора загађивања, као и методологији за врсте, начине и рокове прикупљања података („Службени гласник РС”, бр. 91/10, 10/13, 98/16 и 72/23), у обавези су да поступају у складу са Правилником и Секретаријату доставе податке о изворима загађивања, врстама, количинама, начину и месту испуштања загађујућих материја у ваздух, воде и земљиште, као и о количинама, врсти, саставу и начину третмана и одлагања отпада.
За потребе регистрације којом ће бити омогућен унос података у базу, потребно је да на registarzagadjivaca@beograd.gov.rs доставити е-mail адресу, а иста ће убудуће бити коришћена као корисничко име. На достављену е-mail адресу, Секретаријат за заштиту животне средине ће послати инструкцију за приступ бази, а инструкција за унос података у базу је саставни део базе.
Потребно је да подаци за извештајни период буду унети у базу података најкасније до 31. марта текуће године, за претходну годину (период од 1. јануара до 31. децембра).
ЛИНК ЗА ПРИСТУП БАЗИ ЈЕ http://lriz.beograd.gov.rs/Login (Користити Google Chrome или Microsoft Edge)
За сва питања и појашњења можете се обратити овом Секретаријату на е-mail: registarzagadjivaca@beograd.gov.rs.
Данашњи начин живљења нас је удаљио од природе и потребе за боравком у природи, заборављамо све позитивне ефекте боравка у природи на психо-физичко здравље, пре свега наше деце. Најквалитетније време се проводи у природи, у друштву породице и пријатеља.
Београд располаже бројним излетиштима која су идеална за шетњу, вожњу бициклима, пикнике и друге рекреативне активности.Ту спадају: Авала, Космај, Липовичка шума, Миљаковачка шума, Топчидерски парк, Бајфордова шума, Бојчинска шума, Обреновачки забран, Калемегдан, Ташмајдан, Звездарска шума ...
Свеж ваздух, сунце, дрвеће, птице, трава, представља природно окружење где би требало провести своје слободно време.
Боравак у природи омогућава релаксацију, одмор, квалитетно проведено време са најближима, али такође подразумева поштовање основна правила понашања у природи, као што су:
1. Пратите обавештењима на информативним таблама, уколико постоје. Поштујте знаке упозорења или забрана;
2. Крећите се по обележеним шетним стазама. Не удаљавајте се од њих чак иако мислите да ћете се лако орјентисати;
3. Аутомобиле возите обележеним и јавним путевима. Поштујте забране употребе сирене;
4. Паркирајте искључиво на обележеним и уређеним паркинзима;
5. Кампујте на означеним и уређеним местима;
6. За излетичка места бирајте просторе где постоје постављени столови;
7. Ватру за роштиљ, палите на постављеним ложиштима и користите гране које су на земљи, немојте ломити гране са дрвећа. По одласку обавезно проверите да ли сте добро угасили ватру;
8. Смеће одлажите у кесе. Уколико не постоје канте или контејери обавезно га понесите са собом, никако не остављајте у природи;
9. На стазама где је обележено да се крећете кроз станиште неке животиње, немојте правити буку, довикивати се и узнемиравати животиње;
10. Немојте брати биљке и гљиве;
11. Немојте хватати, убијати, у страху газити и јурити животиње, будући да се налазите на месту које је њихов дом;
12. Немојте уносити, пуштати или остављати без надзора ваше љубимце у природи;
13. Немојте правити буку на станишту птица, поред гнезда или их уништавати или купити јаја из гнезда, као ни младунце других животиња;
14. Свој отпад понесите са собом;
Наведена правила нису ту да нас ограниче и спрече да уживамо спонтано у природи, већ да нас подсете да морамо чувати природу, јер није неуништива и потребно јој је дуго времена да залечи ране које могу настати услед нашег неодоличног понашања. Ако научимо да волимо и чувамо природу и то пренесемо на децу, дајемо лични допринос и за очување планете.
КРПЕЉИ
Активност крпеља је условљена температуром и влагом као и дужином дана а њихова бројност из године у годину варира у зависности од климатских услова. Активност започиње у рано пролеће када просечне дневне температуре достигну вредност изнад 5-7° C.
ПРЕПОРУКА ЗА ГРАЂАНЕ
1. Избегавати шетње, посебно босих ногу кроз високу траву, жбуње и неуређене међублоковске површине.
2. Избегавати лежање на земљи или одлагање гардеробе на неуређеним зеленим површинама
3. Носити гардеробу дугачких рукава и дугих ногавица светлијих боја, јер се тако ове пауколике артроподе лакше могу уочити.
4. Носити затворену обућу и чарапе.
5. При повратку из шетње, боравка у природи преконтролисати кожу као и кућне љубимце
6. Адекватно одржавање дворишних површина у личном власништву
7. Репеленти не пружају 100% заштите
Уколико и поред примењених мера опреза приметимо убод крпеља, поступити по препорукама Градског завода за јавно здравље Београд.
У оквиру међународног пројекта Акцелератор ефикасности у зградама (БЕА) који су у партнерству успешно реализовали Град Београд, Програм УН за животну средину и Светски институт за ресурсе, израђен је Приручник о енергетској ефикасности у стамбеним зградама и кућама, намењен првенствено грађанима, тј. станарима стамбених зграда и индивидуалних објеката. Приручник садржи опис стања енергетске ефикасности у зградама у Београду, као и детаљно описане мере које грађани могу да предузимају на енергетској санацији својих објеката, са процедурама. Мере енергетске ефикасности обухватају архитектонско-грађевинске мере на омотачу објекта, али и мере чији је циљ реконструкција или замена инсталација грејања и хлађења, затим замену осветљења, промене у понашању корисника итд.
Свакако, циљ овог Приручника је да грађанима приближи и олакша процес енергетског сређивања своје зграде, уз смањење трошкова за енергију и задржавање или повећање постојећег нивоа комфора. Осим тога, битно је нагласити да ове мере значајно доприносе и смањењу загађења ваздуха у Београду.
У изради Приручника учествовало је више страних и домаћих консултаната УН, као и значајан број домаћих стручњака из ове области, кроз Координациону групу која је окупила представнике организационе јединице Градске управе, Министарства, јавних предузећа, Универзитета у Београду, агенција и страних организација. Координацију, стручне и оперативне послове обављали су Секретаријат за заштиту животне средине и Секретаријат за енергетику.
Приручник о енергетској ефикасности у стамбеним зградама и кућама можете преузети / погледати, у PDF формату, овде:
Сагласност за постављање контејнера на јавној саобраћајној површини, вршиоцу комуналне услуге даје организациона јединица Градске управе надлежна за послове саобраћаја, док сагласност за постављање контејнера на површини датој на управљање и одржавање другом јавном предузећу, односно другом субјекту, даје то јавно предузеће, односно други субјект.
Напомињемо да су сва правна лица у законској обавези да за своје потребе, о свом трошку обезбеде судове за одлагање комуналног отпада и да исте о свом трошку одржавају. Претходно наведено регулисано је чланом 22. став 3. Одлуке о управљању комуналним, инертним и неопасним отпадом („Сл. лист града Београда“ бр. 71/19 и 78/19), који гласи „Опрему за сакупљање комуналног отпада за новоизграђене пословне објекте и новоизграђене или новопостављене пословне привремене објекте (мањи монтажни објекти, киосци, тезге и др.) набавља инвеститор односно власник објекта у броју који одреди вршилац комуналне услуге. Одржавање и замену ове опреме о свом трошку врши власник новоизграђеног пословног објекта и новоизграђог или новопостављеног пословног привременог објекта. Инвеститор, односно власник објекта дужан је да вршиоцу комуналне услуге пружи доказ о набавци опреме.”
Уколико грађани желе сами да предложе локације за постављање контејнера, потребно је да се обрате ЈКП „Градска чистоћа“, који захтев прослеђују субјекту који је надлежан за одржавање предметне локације на сагласност. По добијању сагласности ЈКП „Градска чистоћа“ врши постављање истих.
Мејл адреса путем које грађани могу да предложе локације за постављање контејнера
infocentar@gradskacistoca.rs